Kennisbank » Minecraft-proxy

Hoe maak ik een BungeeCord netwerk voor mijn Minecraft server?

In deze tutorial leer je, aan de hand van simpele stappen, een eigen Minecraft server netwerk te maken met het gebruik van een BungeeCord server; verbindt verschillende Minecraft servers aan elkaar zonder steeds een ander server-adres te moeten joinen.

Normaal gesproken join je een Minecraft server middels het invoeren van het server IP-adres in de multiplayer tab, echter als je meerdere servers hebt waar spelers op kunnen spelen, is het onhandig dat mensen telkens een ander server adres moeten invoeren om de verschillende servers te kunnen joinen; je wil dat de spelers slechts één server hoeven te joinen en van daaruit met de andere server kunnen verbinden. Om dit probleem te verhelpen kun je een netwerk starten, met een netwerk verbind je verschillende server met elkaar, vaak dient een lobby dan als centraal punt van de server. Er zijn verschillende hulpprogramma’s in het leven geroepen om een netwerk te starten, zo ook BungeeCord.

Wat is BungeeCord?

BungeeCord is een softwareprogramma geschreven door het development team van Spigot. BungeeCord manipuleert de informatie van de spelers die op je netwerk zitten en stuurt deze informatie vervolgens naar de Minecraft server waar de speler op dient te zitten - als een speler op de SMP-wereld wil spelen, pakt BungeeCord alle pakketten van deze speler en stuurt ze door naar het Ip-adres van de SMP-server, BungeeCord voert dus als het ware automatisch het server-adres voor de speler in. De speler kan hierdoor naadloos van server naar server gaan zonder telkens een ander IP-adres te joinen; in wat meer vaktechnisch jargon dient BungeeCord dus als proxy tussen de speler en het netwerk.

Houd er rekening mee dat BungeeCord geen Minecraft server is, maar een apart softwareprogramma - het werkt dus niet zoals een plugin die je op de server installeert – BungeeCord heeft een eigen stukje server nodig waarop je de ‘egg’ installeert, als je het BungeeCord product koopt is deze egg al automatisch op de server geïnstalleerd.

Benodigdheden

  • Een BungeeCord server, aangeraden is minimaal 0,5GB RAM, dit is meestal ook direct genoeg;
  • Minimaal twee Minecraft servers, bij minder dan twee servers heb je geen servers om aan elkaar te verbinden en is een BungeeCord zinloos.

Stap 1: inloggen

Log in op het Beheerpaneel.

Stap 2: servers uitschakelen

Zet alle servers, die jij nu met de BungeeCord server aan elkaar wil verbinden, uit. Om de server uit te zetten druk je bij console op de rode stopknop.

Stap 3: server properties instellen

De Minecraft server moet contact kunnen leggen met de BungeeCord server, dit doe je door naar files te gaan en vervolgens naar het mapje server.properties.

Zoek in deze map naar de regel met online-mode - deze is bij een standaard server op regel 22 te vinden, zoek anders, op Windows, met ctr + f naar: online-mode. Haal achter het = teken true weg en verander dit in False. Doe dit met alle Minecraft servers die je aan het netwerk toe wil voegen.

Stap 4: servers toevoegen BungeeCord

Vervolgens moet je op de BungeeCord server aangeven welke Minecraft servers je aan elkaar wil verbinden, eerst heb je echter nog wat gegevens van je Minecraft servers nodig. Ga naar de eerste server die je wil toevoegen, zorg dat dit de server is die prioriteit moet hebben – de server waarop de spelers terecht moeten komen als ze contact leggen met de server, vaak de lobbyserver. Ga bij deze server naar de Console pagina en kopieer het server adres.

Ga vervolgens op de BungeeCord server naar Files en dan naar het Config.yml bestand te gaan. 

In dit Config.yml bestand zie je achter server: een kopje genaamd Lobby: achter de dubbelepunt vind je alle gegevens die BungeeCord per server van je nodig heeft om contact te kunnen leggen met de betreffende Minecraft server. Plak het gekopieerde server adres van de eerste Minecraft server die je toe wil voegen vervolgens achter het stukje tekst: Adress:

Je zou hier nog wat optionele aanpassingen kunnen doen. Achter Motd: zie je de tekst van de server staan, dit zien de spelers. Het §-teken is een ‘wildguard’, deze wildguard vertelt de server dat je een kleur definieert, helemaal onderaan dit artikel vind je de verschillende kleurcodes, als je deze code voor het bericht zet krijgt de tekst van het bericht de gekozen kleur. Ook zie je Restriced: staan, dit geeft aan of spelers zomaar kunnen joinen als ze het server adres hebben of dat ze goedgekeurd moeten worden – ook wel een Whitelist genoemd. Bij False kan iedereen joinen, bij True stel je een whitelist in.

Om een extra server toe te voegen herhaal je de bovenstaande stap; je kopieert het stukje tekst en plakt het onder je eerste server en vult de gegevens in van de extra server. Zorg ervoor dat de naam van de server anders is, dus bijvoorbeeld in plaats van Lobby à Server1 – dit mag ook een andere naam zijn. Zorg er ook voor dat de tekst op exact dezelfde manier is weergegeven als die van de eerste server - een .yml bestand is gevoelig voor spaties en enters waar die niet horen - uiteraard mag je achter de ‘:’ de dingen naar wens aanpassen.

Stap 5: beveiliging

Helaas is BungeeCord niet goed beveiligd, mensen kunnen middels een exploit zich voordoen als een andere speler – zo kunnen ze ook net doen alsof ze de eigenaar zijn en hiermee de permissies van de eigenaar gebruiken. Deze achilleshiel van BungeeCord komt doordat alle Minecraft servers hun online.mode uit moeten zetten om verbinding te maken met de BungeeCord server, hierdoor worden de gegevens niet gecontroleerd en kan iemand zich voordoen als iemand anders – ook wel Spoofing genoemd. Gelukkig zijn er plugins die dit te voorkomen. In deze stap downloaden we een plugin die middels een whitelist of een protocol – dit protocol voegt een extra stukje informatie toe aan de spelerdata, vervolgens kan aan de hand van dit stukje informatie worden geverifieerd dat de spelers is wie hij zegt dat hij is - voorkomt dat mensen spoofen.

Wij gebruiken in deze tutorial de SecuredNetwork plugin, echter kan je ook prima gebruik maken van de volgende plugins: BungeeGuard, Ipwhitelist. Mocht je dit gedeelte liever via de originele handleiding van SecuredNetwork willen volgen, dan kan dat hier (Engels).

Download de nieuwste versie van de SecuredNetwork plugin op al jouw servers, dus zowel op de BungeeCord server als op de Minecraft server. Mocht je niet helemaal weten hoe je een plugin installeert, klik dan hier voor een handleiding over het downloaden van een plugin. Download vervolgens de ProtocolLib plugin op al jouw Minecraft servers (backend servers), dus niet op je BungeeCord server.

Start nu al je servers, dus zowel de BungeeCord als de Minecraft servers – het starten van de server zorgt ervoor dat een aantal mapjes van de plugins worden aangemaakt.

Ga nu op je BungeeCord server naar Files en dan naar Config.yml, zoek hier naar Ip-forward, en zet deze op true.

Ga nu op de BungeeCord server naar de console pagina. Typ in de console sn generate.

Je krijgt nu een melding dat het wachtwoord succesvol is gegenereerd. Ga vervolgens op de BungeeCord server naar Files dan naar plugins vervolgens naar de SecuredNetwork map en dan naar de Configurations.yml, zoek in dit bestand naar Passphrase en kopieer de tekst achter de dubbelepunt (:) Plak vervolgens de volledige passphrase in alle Configuration.yml bestanden van SecuredNetwork, op de Minecraft servers is het Configurations.yml bestand op exact dezelfde plek te vinden als die van de BungeeCord server.

Voer vervolgens op alle servers, zowel de BungeeCord als de Minecraft servers, sn reload in de console in.

Kleurcodes

Gefeliciteerd, je hebt succesvol een Minecraft server netwerk opgezet met BungeeCord.

Door deze website te gebruiken, gaat u ermee akkoord dat wij en onze partners cookies kunnen instellen voor doeleinden, zoals het aanpassen van inhoud en reclame.

Accepteren